Фінальний день роботи Всеукраїнської Літньої онлайн-школи «Освітні ініціативи» – 2025 – це захоплива, різновекторна професійна та творча взаємодія-подорож спікерів та учасників

Фінальний день роботи Всеукраїнської Літньої онлайн-школи «Освітні ініціативи» – 2025 – це захоплива, різновекторна професійна та творча взаємодія-подорож спікерів та учасників.

Секція «Менеджмент освіти» сьогодні була розпочалася з виступу Олени Святенко, заступника директора департаменту – начальника управління роботи із закладами загальної середньої та дошкільної освіти департаменту інституційного аудиту Державної служби якості освіти України. Під час якого учасники занурилися в тему внутрішньої системи забезпечення якості освіти, як інструменту не разового контролю, а щоденної управлінської практики, яка формує культуру саморефлексії, цілепокладання і професійного вдосконалення в закладах освіти. Особливості впливу цифровізації на інклюзивну освіту розкрила завідувач ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти, викладач кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освіти КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Олена Юдіна. Під час взаємодії учасникам представлено приклади ефективного використання цифрових платформ та онлайн-інструментів для підтримки доступності, персоналізації та автономії навчання всіх здобувачів освіти. Рефлексивний дискурс «Післясмак Літньої школи» відбувся за участі методистів лабораторії освітнього менеджменту КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Ганни Довгої та Олени Бєлої. Під час рефлексії учасники секції обмінялися думками, досвідом, натхненними ідеями. Освітні лідери разом осмислювали пройдений шлях, фіксували власні інсайти та формували вектори подальшого професійного розвитку.

Робота секції «Учителі навчальних дисциплін ЗЗСО» розпочалася зі спілкування з Катериною Юріївною Гавриловою, кандидатом юридичних наук, доцентом кафедри теорії й методики викладання, заступником начальника Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області, полковником служби цивільного захисту, на тему «Електронна трудова книжка як цифровий аналог паперової трудової книжки». Тему «Супервізія – не ревізія: чому варто спробувати» розкрила Людмила Петрівна Марецька, кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри теорії й методики викладання навчальних дисциплін КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти». Під час спілкування з учасниками Людмила Петрівна роз’яснила місію супервізії, яка покликана допомогти вчителям отримати нові знання або, навпаки, поділитися досвідом зі своїми колегами. Підбиваючи підсумки роботи Літньої школи, у якій секція для вчителів навчальних дисциплін запрацювала вперше, учасники відзначили широкий спектр представлених тем, високий рівень підготовки спікерів, доступність і водночас науковість змістового наповнення занять.

Учасники секції «Початкова школа» досліджували питання усної лічби як ресурсу формування міцних обчислювальних навичок, яке представила Наталія Петрівна Листопад – науковий співробітник відділу початкової освіти імені О.Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України. Про нові можливості підручника з української мови та читання на прикладі Гаджика і Родзинки, які потоваришували з електронними додатками розповіла Ольга Петрівна Явтушенко, учитель початкових класів Академії сучасної освіти А+, редактор УОВЦ «Оріон». Ірина Павлівна Марчук – директор Опорного закладу – навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад – позашкільний навчальний заклад – гімназія» Асканії-Нови селищної ради Херсонської області, запропонувала до обговорення тему педагогіки гідності, розглядаючи українську освіту крізь призму швейцарського досвіду. Методичне забезпечення, орієнтоване на розвиток національної ідентичності презентувала Любов Василівна Яковенко – методист Методичної служби видавництва «Ранок»; автор методичних посібників для дошкілля та початкової школи; дитячий письменник, лауреат міжнародних літературних премій та звання «Золоті письменники України». Виступ Наталії Михайлівни Митрофанової, учителя початкових класів Лисичанського ліцею 14 Сєверодонецького району Луганської області, переможця обласного конкурсу «Вчитель року – 2023» на тему «Зі сторінки – на екран: нові можливості знайомих тем. Працюємо у Kami та tldraw» був присвячений демонстрації можливостей цифрових інструментів Kami та tldraw щодо подачі звичних навчальних матеріалів та створення умов для активної взаємодії учнів з контентом та розширення їхніх пізнавальних можливостей у цифровому середовищі. Про сучасну бібліотеку, як простору психологічної підтримки доповідала Наталія Миколаївна Крижановська – завідувач відділу обслуговування дошкільників та учнів 1-4 класів КЗ «Херсонська обласна бібліотека для дітей ім. Дніпрової Чайки». Вона звернула увагу саме на нових формах навчально-пізнавальної діяльності в формуванні компетенції із ментального здоров’я дітей молодшого шкільного віку. Завершальним став виступ Каріни Олександрівни Фролової-Чередняк, учителя образотворчого мистецтва КЗ «Циркунівський ліцей Циркунівської сільської ради Харківської області», співавтора Державного підручника «Мистецтво 3 клас». Спікер наголосила на особливостях розвитку емоційної сфери школярів за допомогою використання прийомів арттерапії на уроках образотворчого мистецтв, що є над актуальним в умовах сьогодення.

Ранкова взаємодія учасників секції «Дошкільна освіта» розпочалася із дослідження освітніх інновації крізь призму критичного мислення, які представила Олена Анатоліївна Половіна – кандидат педагогічних наук, доцент завідувач кафедри дошкільної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Олена Анатоліївна закцентувала на внутрішніх і зовнішніх бар’єрах у готовності до інноваційної діяльності. Під час виступу «Ми – маленькі українці!», Любов Василівна Яковенко, методист Методичної служби видавництва «Ранок»; автор методичних посібників для дошкілля та початкової школи; дитячий письменник, лауреат міжнародних літературних премій та звання «Золоті письменники України», презентувала посібники для формування національної патріотичної свідомості маленьких дошкільнят. Під час виступу «Казкотерапія для дошкільників: методика і практика», Вікторія Валеріївна Молочко, кандидат географічних наук, провідний редактор УОВЦ «Оріон», представила основні принципи та практичні прийоми використання казок як ефективного інструменту для гармонійного психологічного та соціально-емоційного розвитку дошкільнят. «Освітні втрати в дошкіллі: виклики, проблеми, шляхи подолання» – доповідь Лариси Михайлівни Кульбач, старшого викладача кафедри дошкільної та початкової освіти КЗВО «Дніпровська академія неперервної освіти», заслуженого вчителя України. У процесі активної взаємодії учасники обговорювали ефективні стратегії та інструменти для діагностики та надолуження освітніх втрат. Завершальною став мовний інтенсив «Українська – мова Перемоги!», який провела Ганна Павлівна Чух, доктор філософії, викладач кафедри теорії й методики викладання навчальних дисциплін КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти». Ганна Павлівна запропонувала найбільш актуальні практичні вправи, які спрямовані на вдосконалення професійної лексики педагогів дошкілля, а також звернула увагу на правила українського правопису.

Робота секції «Спеціальна освіта» була присвячена питанню супервізії та глибокому аналізу практичних кейсів. Доцент кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освіти КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Ірина Іванівна Глущенко відповідала на запитання слухачів, що надходили протягом усіх днів навчання, надаючи фахові роз’яснення та поради з позицій сучасної логопедії. Особливу атмосферу взаємодії створила завідувач кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освіти КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Валентина Станіславівна Дереш, яка завершила роботу секції за допомогою інтерактивної взаємодії, в межах якої логопеди та фахівці інклюзивно-ресурсних центрів поділилися враженнями та рефлексіями щодо участі в школі.

Взаємодія учасників секції «Психологія» розпочалася зі спілкування з Тетяною Дмитрівною Каменщук, старшим науковим співробітником лабораторії психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України, кандидатом педагогічних наук, яка розкрила питання підтримки психічного здоров’я освітян в умовах війни. Зустріч охоплювала різні аспекти психологічної підтримки та психічного здоров’я, включаючи важливість особистого спілкування, практичного навчання по роботі з дітьми, стратегій управління стресом та підтримки балансу між роботою та особистим життям. Тетяна Ромуальдівна Браницька, завідувач кафедри педагогічних наук, початкової та корекційної освіти Вінницької академії безперервної освіти, доктор педагогічних наук, професор продовжила тему психічного здоров’я, закцентувавши на стратегіях балансування роботи та відпочинку, розпізнавання емоцій та практики самодопомоги і регуляції.

Навчальний день продовжився виступом Олени Валентинівни Пінчук, кандидата психологічних наук, старшого наукового співробітника відділу психології малих груп та спільнот Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України, яка представила теорії та принципи горя, підкресливши, що горе – це природний, активний процес, а не хвороба. Пані Олена обговорила роль ресурсів та підтримки громади в культурних контекстах, зокрема в Україні, наголосивши на важливості соціальних зв’язків у часи горя. Вона підкреслила вплив патріархальних традицій та значення ритуалів у боротьбі з втратою, розглянула міфи та хибні уявлення про горе, такі як лінійна прогресія стадій та очікування «зцілитися» від втрати, надала рекомендації щодо підтримки дітей та підлітків, які пережили втрату, виступаючи за терпіння, відкрите спілкування та створення відчуття нормальності в їхньому житті.

Незламна команда спікерів-професіоналів VIIІ Всеукраїнської літньої онлайн-школи «Освітні ініціативи» – 2025 разом з натхненними учасниками закінчує свою цьогорічну п’ятиденну освітню подорож. Дякуємо за творчу співпрацю, за сяючі очі та щирі посмішки!

Віримо, що наступного року зустрінемося в очному форматі, вже у вільній, незалежній та мирній Україні!

Категорія: Новини
Оберіть мову