Третій день роботи Всеукраїнської літньої онлайн-школи «Освітні ініціативи» – 2025 об’єднав українських освітян під час інтерактивних й корисних взаємодій.
Роботу секції «Менеджмент освіти» розпочала Катерина Гаврилова, заступник начальника Головного управління ДСНС у Херсонській області, яка звернула увагу на нові виклики у сфері цивільного захисту в умовах дистанційного навчання. Під час активної взаємодії учасники розглядали сучасні підходи до формування безпечного освітнього середовища, досліджували засоби використання цифрових інструментів й моделювання надзвичайних ситуацій у процесі підготовки школярів до дій у кризових ситуаціях. Ганна Жулінська, Наталя Дубина та Аліна Терещенко представили інтерактивну лекцію-тренінг «СЕНс освіти», в якій поділилися власним досвідом упровадження соціально-емоційного навчання у шкільну практику. Учасники обговорили вплив емоційного інтелекту на академічні досягнення, психічне здоров’я учнів та атмосферу довіри в закладі освіти. Оксана Ковальова, завідувач навчально-методичної лабораторії практичної психології КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», зосередила увагу на темі велбінгу педагога як чинника збереження професійної ефективності та емоційного ресурсу. Спікер наголосила на важливості практик самодопомоги, ментального відновлення та підтримки педагогічного колективу.
Секція «Учителі навчальних дисциплін ЗЗСО» стартувала з виступу Оксани Пасічник, досвідченого вчителя інформатики ліцею «Сихівський» (м. Львів), яка є співавтором державних стандартів та модельних навчальних програм інформатичної освітньої галузі. Під час виступу на тему «Зворотний дизайн для планування ефективного освітнього процесу» спікер запропонувала дієві методи роботи для підвищення ефективності взаємодії з учнями. Питання психологічної підтримки учасників освітнього процесу в умовах війни розкрила Олена Бондарчук, доктор психологічних наук, професор, професор кафедри психології та особистісного розвитку ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, професор кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освіти КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти». Під час практичної взаємодії була запропонована практична робота за методикою CR-18 (Психологічне благополуччя, автор – К. Ріфф), за допомогою якої були визначені особливості професійної діяльності педагогічних працівників під час війни. Завершальними став виступ викладача кафедри теорії й методики викладання навчальних дисциплін КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Наталі Лукичової. Спікер презентувала практичний досвід впровадження елементів STEM-освіти, приклади успішних проєктів та кейсів.
Взаємодія учасників секції «Початкова освіта» була насичена інтерактивом. Савенко Світлана Вікторівна, учитель початкових класів Веселівського ліцею Новокаховської міської ради під час виступу на тему «Як навчити першокласників писати онлайн: виклики та шляхи подолання» підняла важливе питання щодо виявлення ключових проблем у процесі дистанційного навчання письму першокласників та розроблення практичних підходів для їх успішного вирішення. Ліпчевська Інна Леонідівна, доктор філософії в галузі знань «Освіта/Педагогіка», старший науковий співробітник відділу початкової освіти імені О. Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України, учитель Ліцею 98 м. Києва, викладач кафедри природничо-наукової підготовки ПУ ЗВО МГПІ «Бейт-Хана» виступила з темою «Інформатика в початковій школі: як навчати легко, цікаво й результативно» і представила інноваційні стратегії та практичні поради для вчителів, що сприяють легкому, цікавому та результативному викладанню інформатики в початковій школі. Перспективні напрями взаємодії з учнями під час реалізації інноваційних проєктів у процесі навчання задля формування екологічного середовища представила Продан Любов Анатоліївна, тренер The LEGO Foundation. Виступ на тему «Ініціатива «Змінюймо світ на краще» в Україні» – це про педагогічні ідеї, практики і натхнення для подальших освітніх проєктів. Спірідонова Юлія Володимирівна, учитель початкових класів опорного закладу «Чаплинський ліцей» Чаплинської селищної ради Херсонської області, учасник Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2017» запропонувала для обговорення ключові підходи до організації динамічного освітнього процесу в цифровому середовищі, де акцент робиться на безперервному формувальному оцінюванні та створенні умов для продуктивної взаємодії між усіма учасниками навчання.
Учасники секції «Дошкільна освіта» занурилися у світ математики разом із Скворцовою Світланою Олексіївною, доктором педагогічних наук, професором, завідувачем кафедри математики і методики її навчання ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського». Світлана Олексіївна презентувала складові навчально-методичного комплекту «Впевнений старт», до складу якого входять парціальна програма, зошит, методичний посібник та електронний додаток, які через ігрову діяльність допомагають сформувати логіко-математичну основу для успішного навчання в школі. Практична взаємодія, присвячена ідеям для казкових, ігрових та творчих занять з малюками про «розумні машини»» – це справжній місточок між дитячою фантазією та світом сучасних технологій. Магію нейромереж сьогодні демонструвала Сисоєнко Наталя Анатоліївна, викладач кафедри теорії й методики дошкільної, початкової освіти та мовних комунікацій КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти». Виступ Ковальової Світлани Валентинівни, вихователя-методиста, практичного психолога Херсонського дошкільного закладу № 22 комбінованого типу, волонтера-психолога телефонної лінії для військових ВАРТА ЖИТИ, клінічного психолога в ХАБі безкоштовної психологічної допомоги Лівий берег, Київ від благодійного фонду United Help Ukraine, тренера програми Смуга «Розвиток емоційного інтелекту дорослих, підлітків та дітей під час та після війни», тренера програми «Батьківство без стресу» був присвячений практичним рекомендаціям щодо створення сприятливих умов для розвитку емоційного інтелекту дітей. Інтерактивна взаємодія в рамках виступу на тему «Ефективна сімейна фізична культура: з досвіду проведення онлайн-заходу» – це не просто про зарядку чи вправи. Аксьонова Олена Петрівна, кандидат педагогічних наук, майстер спорту, завідувач кафедри реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» розкрила особливості формування родинних звичок до руху, єднання через спільну активність та збереження психофізичного здоров’я у будь-яких умовах – навіть онлайн.
Робота секції «Спеціальна освіта» розпочалася надихаючим майстер-класом фахівця-консультанта Бериславського ІРЦ Бериславської міської ради Катерини Кулик на тему «Сенсорна інтеграція як основа розвитку мовлення». Учителі-логопеди, присутні на навчанні, відзначили інноваційність та дієвість представлених підходів логопедичної роботи. Ірина Іванівна Глущенко, доцент кафедри теорії та методики виховання, психології та інклюзивної освіти КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», презентувала практичні способи діагностики та корекційної роботи з дітьми, які мають зорову та слухову агнозію. Ірина Іванівна звернула увагу спеціальних педагогів на необхідності формування зорового гнозису під час підготовки дитини до навчання у школі.
Взаємодія учасників секції «Психологія» розпочалась із повідомлення Григоровської Любові Володимирівни, провідного наукового співробітника відділу психології масової комунікації та медіаосвіти Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України, кандидата педагогічних наук, доцента на тему «Як комфортно забезпечити себе можливістю самодослідження? Поєднання особистого та професійного (навчального) векторів розвитку в технології репрезентативної рефлексії». Любов Володимирівна запропонувала приклади дослідницьких практик, наголосивши на важливості спільного аналізу та порівняння даних для кращого розуміння та практичного застосування результатів. Найдьонов Михайло Іванович, доктор психологічних наук, професор Національного транспортного університету представив результати моніторингу чинників самовизначення молоді в умовах упровадження національної рамки класифікації на прикладі платформи (MMT) IRIS, яка допомагає здійснити дослідження та самодослідження у сфері професійної орієнтації.
Вознесенська Олена Леонідівна, старший науковий співробітник Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, почесний президент ВГО «Арт-терапевтична асоціація» розкрила особливості медійної травми, її причини і наслідки, а також підкреслила важливість медіа-активності та особистої участі в пом’якшенні наслідків медіа-травми.
Учасники заходу вдячні спікерам за навчання та щире бажання поділитися власними напрацюваннями, за корисне спілкування та підтримку в такий складний для України час.