Відповідно до плану роботи КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» 29 травня 2025 року відбувся обласний науково-практичний семінар для вчителів початкових класів з теми «Стратегії та практики для формування читацької компетентності учнів початкової школи в онлайн-навчанні». Метою семінару було висвітлення сучасних підходів, цифрових інструментів та практик, що сприяють формуванню читацької компетентності молодших школярів в умовах онлайн-освіти. У межах заходу виступили викладачі академії та педагог-практик, які поділилися своїм досвідом, ефективними стратегіями та інноваційними ідеями. Сисоєнко Наталя Анатоліївна, викладач кафедри теорії й методики дошкільної, початкової освіти та мовних комунікацій КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», представила тему «Сучасні цифрові інструменти розвитку інтересу до читання молодших школярів». У своїй доповіді Наталя Анатоліївна презентувала широкий спектр цифрових ресурсів, що можуть бути використані для формування читацької мотивації учнів в умовах онлайн-навчання; підкреслила важливість креативного підходу та інтеграції ІКТ у щоденну педагогічну практику, окреслила переваги використання інтерактивних ресурсів, таких як YouTube канали Оксани Провозьон та Ольги Гродзіцької, Educ, Pink Cat Games, Padlet, а також онлайн-бібліотек (Бібліотека Їжачка-Розумничка) і візуалізацій та інші. Спікерка відзначила, що сучасні цифрові інструменти у поєднанні з педагогічною майстерністю здатні формувати глибоку читацьку мотивацію навіть в умовах дистанційної форми навчання. Роздорожня Вікторія Вікторівна, викладач кафедри теорії й методики дошкільної, початкової освіти та мовних комунікацій КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», презентувала тему «Ігрові підходи до формування читацької компетентності учнів початкової школи». Вікторія Вікторівна розкрила ефективність застосування гри як провідного засобу залучення молодших школярів до читання. Спікерка представила ґрунтовне теоретичне підґрунтя важливості залучення дітей до світу книги та поділилася прикладами завдань, які мотивують учнів емоційно, творчо і свідомо взаємодіяти з текстом – аби хотілося повертатися до нього знову, читати й отримувати справжнє задоволення. Також поділилася низкою захопливих методик, спрямованих на зацікавлення дітей читанням, зокрема – через ігрові елементи. Учасники мали змогу познайомитися з такими прийомами, як читацькі маршрути, читання по колу, читання з решітками, перевернуте читання, а ще – з інтерактивними застосунками, що урізноманітнюють читацьку діяльність: «Самоучка», «Алаба», «Вивчаю – не чекаю», «Українська абетка для дітей», «Онлайн тренажер для розчитування «Читаємо складами», «Перевернуті букви задом наперед», «Розвиток дитини» та багатьох інших. Це – інструменти, які перетворюють процес читання на цікаву гру та відкривають дітям шлях до книги з радістю й натхненням. Важливим висновком виступу стали слова, що «гра – це природний спосіб пізнання для дитини, а її поєднання з читанням здатне пробудити справжню любов до книжки». Наталя Анатоліївна та Вікторія Вікторівна узагальнили всі цифрові інструменти, з якими учасники працювали під час семінару, на інтерактивній дошці Padlet. Такий формат є зручним і практичним ресурсом для педагогів – вони зможуть легко повертатися до матеріалів і використовувати їх у своїй щоденній роботі.
Козар Ольга Олександрівна, учитель початкових класів Чорнобаївського ліцею Чорнобаївської сільської ради Херсонського району Херсонської області, виступила з темою «Як зацікавити читанням? Інноваційні підходи до розвитку читацьких навичок учнів початкової школи». Спікерка поділилася власним педагогічним досвідом, презентувавши цікаві формати залучення дітей до світу книжок. Серед них – креативні ініціативи: «Солодке читання» з вишневим варенням, «День книг із блакитною обкладинкою», створення власної онлайн-книги, застосування в роботі читацької платформи Сторія, а також зустрічі з сучасними дитячими письменниками, серед яких – Сашко Дерманський, вражений читацькою активністю дітей і навіть пообіцяв створити історію про легендарну Чорнобаївку. Ольга Олександрівна поділилася практичними й водночас креативними інструментами мотивації до читання, які легко адаптувати до особливостей будь-якого класу. Серед ідей – надання дітям свободи вибору: від коміксів і графічних текстів до енциклопедій та навіть інструкцій LEGO. Спікерка також наголосила на важливості створення «читальної атмосфери» вдома – затишного куточка з м’якими подушками, лампою та книжковою поличкою, що сприяє формуванню сталого інтересу до книг. Окрему увагу було приділено моделі наслідування: якщо дорослі читають самі або обговорюють прочитане, це надихає дітей наслідувати. А ще – читання як пригода: квести, театралізації, творчі рецензії у форматі ТіТо, інтерактивні обговорення та інші нестандартні підходи роблять процес захопливим і значущим. Завдяки такому підходу читання набуває емоційного забарвлення – стає подорожжю, натхненням і джерелом радості для кожної дитини.
Фінальним акордом семінару стала колективна рефлексія на інтерактивній дошці Padlet, яка об’єднала голоси учасників семінару. Кожен мав можливість поділитися своїми відкриттями, професійними інсайтами та намірами щодо конкретних кроків, які готовий впроваджувати у щоденній педагогічній практиці вже з наступного дня. Це було не лише підбиття підсумків, а й створення простору для натхнення, єдності та впевненого руху вперед.
Семінар став дієвим майданчиком для професійного спілкування, обміну досвідом і напрацювання ефективних стратегій для розвитку читацької компетентності в нових освітніх умовах. Щиро дякуємо спікерам за високий рівень підготовки, а всім учасникам – за активність, зацікавленість і небайдужість до формування читацької культури молодших школярів. Разом ми відкриваємо дітям світ книжок і надихаємо їх на власні читацькі відкриття!