Page 154 - Збірка рекомендацій до нового навчального року по роботі з дітьми з ООП
P. 154

• Адаптація – коли ми вносимо допомогу всередину навчання.
Тобто, дитина з аутизмом вивчає те саме, що й інші діти в класі, але ми
враховуємо або її особливості навчання; або потребу в якійсь психологічній,
педагогічній чи психолого-педагогічній допомозі.

          Наприклад, можемо збільшувати час на виконання завдань,
додатково давати візуалізацію до тої, яка й так використовується під час
уроку, зменшувати обсяг завдання. Якщо дитина працює повільно й може
тривожитися через те, що не встигає, ми можемо частину завдання давати їй
додому. Дитина може відпрацьовувати решту окремо з асистентом під час
уроку або разом із батьками.

          • Модифікація означає, що дитина не може вивчити той самий
зміст і обсяг матеріалу з якоїсь дисципліни, як її однокласники, і ми маємо
типову загальноосвітню програму полегшувати і спрощувати.

          Наприклад, діти можуть вивчати дроби, а дитина з ООП – що таке
поділ навпіл, на три частини, і виконувати завдання за інструкцією. Можемо
певні теми або навіть тематичні блоки виключати, тому що дитина зараз не
зможе опанувати ці знання й навички і немає потреби на це витрачати час -
ми краще приділимо час тому, в чому в дитини є потреба.

          Щоби зрозуміти, як краще поставити цілі навчання для дитини,
особливо якщо ми робимо індивідуальний навчальний план, ми можемо
використовувати програми для спеціальних шкіл. Вони можуть бути для
дітей з інтелектуальними порушеннями, з тяжкими порушеннями мовлення,
із затримкою психічного розвитку.

          Може бути ситуація, що дитина має розлади аутистичного спектру,
але додатково має порушення зору чи слуху і, відповідно, ми можемо
спиратись на ті програми для складання індивідуальної програми розвитку й
індивідуальної навчальної програми як частини програми розвитку.

          ДЕ БРАТИ ПІДРУЧНИКИ

          Оскільки для дітей з аутизмом немає програм, то немає і
підручників. Але навіть якщо ми говоримо про підручники для дітей з
інтелектуальними порушеннями або з тяжкими порушеннями мовлення (їх
не так багато, але вони є), які використовують у спеціальних школах, то
використання їх в інклюзивному навчанні однаково майже неможливе, тому
що теми не збігаються. Поки що варіантів підручники, крім звичайних
підручників, якими користується весь клас, немає. Але ми маємо
враховувати особливості дитини й робити або адаптацію, або модифікацію
матеріалу, який представлений у звичайному підручнику.

          Якщо ми використаємо підручник для спецшкіл, ми можемо знайти
таку саму тему в підручнику, але самі завдання будуть відрізнятись – і в нас
буде “оренда задньої парти”, коли дитина на інклюзивному навчання, але
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159