Page 153 - Збірка рекомендацій до нового навчального року по роботі з дітьми з ООП
P. 153

дивишся на дошку” або “Чого ти встав?”. Ми не відволікаємо інших дітей і
витрачаємо менше часу.

          3. Моделювання. Коли ми говоримо, що хочемо, щоби дитина
припинила себе поводити в певний спосіб, дуже рідко формуємо думку, як
ми хочемо, щоби вона поводилася. Просто прибрати в дитини якусь
поведінку – це значить зробити її нерухливою, не дати їй можливість
говорити.

          Тому ми моделюємо прямо на собі, як в рольовій грі, як ми хочемо,
щоби дитина поводилася. Не пояснюємо словесно, а показуємо. Тому що
після кількох слів пояснень дитина виключається. Ми кажемо: “Треба
піднімати руку ось так”, – і показуємо, як це робити. Потім
просимо: “Покажи, як ти будеш піднімати руку”, – і дитина з нашою
допомогою піднімає руку. Так ми формуємо в дитини нову поведінку.
Паралельно можемо додати це до візуальних правил.

          4. Під час роботи з дітьми з аутизмом ми маємо враховувати їхні
особливості сприйняття й сенсорної роботи. У класі дитина перебуває в
просторі високого сенсорного навантаження – довкола є багато шумів,
однокласники говорять, шепчуться, рухаються, рухають предмети, щось
впало, щось стукає, паралельно вчитель розповідає тему уроку, додатково
може показувати інформацію візуально. Водночас, дитині ще й треба
утримувати себе в просторі – тобто спокійно сидіти тут і зараз за партою.

          Для дитини з аутизмом це може бути важко, тому ми маємо
використовувати різні техніки. Наприклад, дитина може носити
шумопоглинальні навушники. Якщо дитині складно одночасно слухати й
переглядати інформацію в презентації або на дошці, яка швидко змінюється,
ми маємо давати аналогічний візуальний матеріал, який вона буде
переглядати в своєму темпі паралельно з тим, що говорить учитель. Також
можемо дати коротенький текстовий конспект.

          Ми можемо враховувати роботу тіла: можливо треба дати якісь
обтяжувачі на ноги, щоби дитина краще сиділа, чи якісь предмети, які
дитина може стискати або перебирати пальцями й тим самим покращувати
концентрацію уваги (це актуально не тільки для дітей з аутизмом, а й із
синдромом дефіциту уваги й гіперактивності).

          ДЕ БРАТИ ПРОГРАМИ ДЛЯ ДІТЕЙ ІЗ РАС

          Перше – розроблених програм для дітей з РАС у школах немає.
Тому діти з аутизмом після висновку ІРЦ отримують рекомендацію, яку
програму вибрати як допоміжну – наприклад, спеціальну. В інклюзивному
навчанні всі діти – й діти з аутизмом теж – навчаються за типовими
загальноосвітніми програмами. Але вони можуть потребувати адаптації або
модифікації:
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158