Page 160 - Збірка рекомендацій до нового навчального року по роботі з дітьми з ООП
P. 160

ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ДИТИНА НЕ ХОЧЕ
                             ПРАЦЮВАТИ З АСИСТЕНТОМ УЧИТЕЛЯ

                                      І ВИКОНУВАТИ ІНСТРУКЦІЇ

          З дитиною треба встановити керівний контроль – коли дитина виконує
ваші прохання або інструкції. Якщо дитина не слухається жодного дорослого –
керує вона. Якщо в нас є керівник, який щось робить на так, як нам подобається,
чи можемо ми щось зробити? З дитиною так само.

          Коли дитина приходить у школу вже з такою поведінкою – це велика
проблема, яку треба було розв’язувати ще до садочка: формувати це в
індивідуальному форматі з батьками, з педагогами, а потім переносити на
співпрацю з дітьми.

          Як частину формування керівного контролю ми можемо використовувати
заохочування дитини за те, що вона виконує наші вимоги, робить завдання,
слухається нас. Але враховуйте: якщо дитині доступні всі базові речі – вона може
дивитися мультики, скільки їй треба, гратися, їсти смачні страви, займатися тим,
що їй подобається – то наші заохочення не спрацюють.

          ЯК НАЛАШТУВАТИ ВЕРБАЛЬНИЙ КОНТАКТ ТА ОРГАНІЗУВАТИ
РОБОТУ З ДИТИНОЮ, ЯКА ЗАПЕРЕЧУЄ

          Дитина не може заперечувати все, тому що є те, що їй подобається. І ми
можемо маніпулювати цим, використати стратегію “спочатку-потім”,
домовлятися.

          Можемо спитати: “Ти не хочеш виконувати завдання, а що би ти хотів?”.
Якщо дитина скаже: “Я хочу, щоби ви залишили мене в спокої, я нічого не хочу
робити” (це найстрашніший випадок, адже рідко діти кажуть, щоб їх залишили в
спокої).

          У такому випадку ми говоримо: “Ти зараз розв’язуєш один приклад, і я на
5 хвилин тебе залишаю”. Вона сидить на уроці, займається своїми справами.
Через 5 хвилин ми повертаємось: “П’ять хвилин минули. Хочеш, щоб я знову
пішов? Два приклади – і я піду”.

          Додатково можемо заохочувати чимось, що подобається дитині.

          Важливий аспект, як працювати з дітьми, які постійно від усього
відмовляються – з’ясувати, чому вони відмовляються. Можливо, дитині важко,
вона боїться бути неуспішною.

          Якщо щось не вдається, виходить з ладу, губиться, для дітей це може
бути травматичною подією. Адже в них не завжди сформоване розуміння – якщо
щось загубилось, то воно знайдеться; або можна взяти інший предмет. Інколи діти
сприймають ситуацію буквально: вони бачать, що в зошитах пишуть тільки
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165